دسته بندی مطالب
اوج مصرف روز چهارشنبه مورخ 1397/06/28
ساعت 16:36 7167 مگاوات
مشابه مصرف در سال قبل 6965 مگاوات
درصد رشد نسبت به سال قبل 2.9 درصد
‏مهدویت هویت ماست‏
{اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه}
به نام آنکه انسان را مسافر کاروان انتظار گردانید. 
سلام ای گل نرگس ای که شیرین ترین انتظار انتظار توست و بهترین منتظر منتظر توست . 
در انتظارت می مانیم و از خدای بزرگ میخواهیم که ظهورت را نزدیک گرداند . 
ما محتاج یک نگاه گذرای شما هستیم زودتر ظهور کن و قلب رهبرمان را شادگردان. 
ما و رهبرمان در انتظار شما می مانیم . 
خداکند که بیایی وما هم یکی از یارانتان باشیم .
مانده ام تنها در این وادی بیا 
ای تمام هستی ام مهدی (عج) بیا 
از فراقت جان به لب آمد بیا 
دل زغم در تاب تب آمد بیا 
من به چشمان تو دل بستم بیا
عهد با غیر از تو بگسستم بیا 
بی تو هر لحظه بود سالی بیا 
بی تو هر جمعی بود خالی بیا 
بی تو هر اشکی شود دریا بیا 
بی تو هر جانی کند غوغا بیا 
بی تو هر چشمی شود پر خون بیا 
بی تو هر لیلی شود مجنون بیابی 
بی تو می بارد زچشمم خون بیا 
بی تو باغ دل شود محزون بیا 
بی تو من دارم دلی تنها بیا 
بی تو من دل خسته ام مولا بیا
تعابیر بسیار بلندی از همه انبیاء از ازل تا خاتم(ص) راجع به حضرت حجت (عج) رسیده و تقریبا جزء اجتماعی ترین موضوعات بین همه ادیان الهی و ابراهیمی بشارت موعود و وعده منجی است و همه گفته اند که کار نیمه تمام و ناتمام انبیاء (ع) و ادیان به دست این مرد بزرگ کامل خواهد شد . گفته اند که بزرگترین تکلیف تاریخ کار بزرگترین مرد تاریخ است . حتی مکاتبی که الوهیت زدایی و الهیت زدایی شده اند . باز به نوعی و به نحوی به این مسئله اندیشیده اند و گرچه نام ایشان را نبرده اند اما همه بشارت ایشان را داده اند و حتی مکاتب الحادی چون مارکسیسم نتوانسته اند به مسئله آخر الزمان بی تفاوت بمانند . بودیزم مسیحیت و یهودیت نیز که غالب بشریت را زیر پوشش گرفته اند در این خصوص اعلام کرده اند . یهود هنوز منتظر مسیح (ع) است و مسیحیت منتظر ظهور مجدد مسیح (ع) است . همه انبیاء همه مذاهب و ادیان و فرق منتظر گشایشی بزرگ در آینده یا پایان تاریخ هستند . و حتی امروزمکاتبی که چند دهه برای نفی پایان تاریخ و نفی " غایت " از تاریخ دست و پا زده و مدعی شده اند که اصلاحیات و تاریخ بشر مبدا و منتهای روشن ندارد و جهت و اصولی خاص بر آن حاکم نیست یعنی "لیبرالیزم " که در واقع پنجاه شصت سال تئوری بافت که تاریخ غایت نداشته و ندارد آخرین نظریه پردازانشان چون فوکویاما از" پایان تاریخ" سخن می گویند منتها " پایان تاریخ " با روایت خودشان که تثبیت و تبلیغ نظام لیبرال سرمایه داری است. در حکومت حضرت ولیعصر (عج) محور اصلی عدالت است و به لحاظ بالا رفتن درک و بینش مردم او را به راحتی می پذیرند . چرا که با عدالت توانایی های افراد شکل می گیرد و زیاد خواهی از بین می رود و حکومت صالحان برقرار می شود . صالحانی که در راه خدمت به خدا تلاش می کنند . در روایت آمده است که امام زمان (عج ) فاصله های طبقاتی را در سطح جوامع بشری بر هم خواهد زد و هیچ انسان گرسنه ای در سراسر زمین پیدا نخواهد شد . و این آن مهدویتی است که ما به آن معتقدیم . آنچه به ما و نظام اسلامی ما تشخیص و هویت می بخشد . مهدویت است و بدون شک می توان ادعا کرد که بدون مهدویت پوچ هستیم . و معتقدیم اولین وعمده ترین وظیفه منتظران این است که نسبت به امام زمان (عج) معرفت و شناخت داشته باشند که این پایه و اساس مهدویت و از نشانه های اصلی منتظران محسوب می شود . و ما بر این اصل ثابت قدم هستیم ......
شعر انتظار از دیوان حضرت امام خمینی (ره)
از غم دوست در این میکده فریادکشم
دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم 
داد و بی داد که در محفل ما، رندی نیست
که برش شکوه برم، داد ز بی داد کشم
مُردم از زندگی بی تو که با من هستی 
طرفه سری است که باید بر استاد کشم
شادی‌ام داد، غمم داد، جفا داد و وفا
با صفا منت آن را که به من داد کشم
عاشقم، عاشق روی تو نه چیز دگری 
بار هجران و وصال است به دلِ شاد کشم
در غمت ای گل وحشی من، ای خسرو من 
جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم 
سال ها می‌گذرد، حادثه ها می‌آید 
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم 
به راستی امام زمان (عج) کیست؟ آیا با یادگیری نام ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت و نام پدر و مادر آن امام هما به شناخت حقیقی وی خواهیم رسید ؟ یا باید در حکت این نام ها و نشان ها اندیشه کرد ودر شگفتی های ولادت و حیات او تامل نمود .آیا نباید برای شناخت صحیح و کامل ، علت غیبت پر رمز وراز او رابررسی و اهداف غیبت وظهور او را جستجو و درک کرده ؟ ودر سخنان و فرمان های وی اندیشه کرد ؟ 
او می فرماید:
« من موجب آسایش و آرامش (امنیت ) اهل زمین هستم، هم چنان که ستارگان سبب آرامش و آسایش (امنیت ) اهل آسمان هستند ».1 
چه مفهوم قابل تاملی در عمق آن وجود دارد؟ 
چرا نشناختن امام زمان (عج) مساوی جاهلیت است و گمراهی در دین را به دنبال دارد؟ همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند : « کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».2 
وهم چنین در دعای معرفت می خوانیم و اعتراف و تقاضا می کنیم که:
« بار خدایا ، حجت خویش را بر من بشناسان ، که اگر حجت خود را به من نشناسانی ، از دینم گمراه خواهم شد ».
گاهی برای اقتدا به یک امام جماعت چنان وسواس و حساسیتی به خرج می دهیم که حتما باید وی رابشناسیم ، آن هم برای یک عمل عبادی حال برای شناخت میزان حق ، راه هدایت ، منشاء همه اعمال عبادی ف اخلاقی و...و دلیل وجود هستی و حجت خدا که امیر المومنین (ع) می فرماید : 
« اگر زمین حتی یک ساعت از حجت خدا خالی بماند ، اهلش را در خود فرو می برد ».4 وبا خود وجود مقدسش می فرماید: « زمین هیچ گاه از حجت خداوند چه آشکار باشد یا نهان خالی نمی ماند ».5 
چقدر حساسیت ووسواس داشته ودر راه این شناخت تلاش می کنیم ؟
تلاشی که لازمه آن درک فایده وجودی اما زمان (عج) است . فایده ای که تما م موجودات به طور مستقیم و غیر مستقیم از آن بهره می برند ، چرا که خود ، منبع همه فایده ها ومحور خلقت و دلیل هستی است . همان طور که در حدیث امیر المومنین (ع) گذشت به برکت وجود یشان است که ما دراین دنیا زندگی می کنیم ، روزی می خوریم ، عنایات خداوند متعال شامل حال مان می شود و آسمان وزمین ثابت و پابر جا ست . 
امام زمان (عج) ولی خدا و سپرست ما در این عالم هستی است که هم واره به یاد ماست و دایره عنایات و توجهاتش همچون حصاری ما را احاطه کرده است ، چنان که خود فرموده : 
« در نقطه ای دور و پنهان از دیده ها به سر می بریم ، ولی از حوادث و ماجرا هایی که برش ما می گذرد مطلع هستیم و هیچ چیز بر ما پو شیده نیست ».6 
« همانا ما شما را بی سر پرست نگذاشته و مرا عاتتان را می کنیم وبه یاد شما هستیم .اگر عنایات و توجهات ما نبود ، مصائب و حجوادث زندگی ، شما را در بر می گرفت و دشمنانتان شما را از بین می بردند»7 
پس برای شناخت سرپرست خود و امام زمان مان (عج) ، باید ویژگی های او را دوباره وبا دیدی عمیق تر بررسی کرد ودر گستره ای وسیع تر پیرامون امامت و نقش وی تدبر ، تامل و اندیشه نمود . این نوع شناخت خود مقدمه ای است برای یک اقتدا و پیروی آگاهانه که اطاعتی تعبد امیز از امام زمان (عج) را در پی خواهد داشت که عین اطاعت از خدا و رسول خدا (ص) است. 
بیانات مقام معظم رهبری: 
.برجسته‌ترین شعار مهدویّت عبارت است از عدالت. مثلاً در دعاى ندبه وقتى شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار مى‌کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جمله‌اى که ذکر مى‌کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجى لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنى دل بشریت مى‌تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بناى ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهاى گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جاى خود بنشاند. این اوّلین درخواست منتظران مهدى موعود از ظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتى خصوصیات آن بزرگوار را ذکر مى‌کنید، یکى از برجسته‌ترین آنها این است که «الّذى یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً». انتظار این است که او همه‌ى عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتى هم که درباره‌ى آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدى موعود، در درجه‌ى اوّل، انتظار استقرار عدالت است... 
عدالتى که ما در انتظار آن هستیم - عدالت حضرت مهدى علیه‌السّلام که مربوط به سطح جهان است - با موعظه و نصیحت به دست نمى‌آید؛ یعنى مهدى موعودِ ملتها نمى‌آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده‌طلبى و سلطه‌گرى و استثمار نکنند. با زبان نصیحت، عدالت در هیچ نقطه‌ى عالم مستقر نمى‌شود. استقرار عدالت، چه در سطح جهانى - آن طور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد - و چه در همه‌ى بخشهاى دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهاى صالح و عدالت‌طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. با کسانى که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمى‌شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد. آغاز دعوت پیغمبران الهى با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن‌که توانستند طرفداران خود را گرد آورند و تجهیز کنند، آن‌گاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با زبان قدرت حرف مى‌زدند. 
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381 

 انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یى است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایى است؛ یعنى این‌که بشریت اگر مى‌بیند که طواغیت عالم ترک‌تازى مى‌کنند و چپاولگرى مکنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدى مى‌کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چاره‌یى نیست و بایستى به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزى که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل؛ و او خواهد آمد. انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانى که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم‌ها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداق‌هاى دیگر هم دارد. . وقتى به ما مى‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایى باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستى قابل گشوده شدن است. فرج، یعنى این؛ فرج، یعنى گشایش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج مى‌آموزد و تعلیم مى‌گیرد که هیچ بن‌بستى در زندگى بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روى دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کارى نمى‌شود کرد؛ نه، وقتى در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابله‌ى با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌هاى جارى زندگى هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است. این، درس امید به همه‌ى انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعى به همه‌ى انسانهاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند؛ معلوم مى‌شود انتظار، یک عمل است، بى‌عملى نیست. نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنى این‌که دست روى دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کارى بشود. انتظار یک عمل است، یک آماده‌سازى است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایى است در همه‌ى زمینه‌ها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمه‌ى قرآنى است که: «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» یا «ان الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین». یعنى هیچ‌وقت ملت‌ها و امت‌ها نباید از گشایش مأیوس شوند..... 
.......بنابراین، هم باید منتظر فرج نهایى بود، هم باید منتظر فرج در همه‌ى مراحل زندگى فردى و اجتماعى بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاکم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقَّق خواهد شد؛ مشروط بر این‌که شما انتظارتان، انتظار واقعى باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد. 
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384 

 
عقیده‌ى ما این است که امام زمان (ارواحنافداه) متوجه و ناظر بر رفتار و عمل ماست؛ اعمال ما بر او عرضه مى‌شود. این جوان‌هاى مؤمن ما که در میدان‌هاى مختلف - چه در میدان معنویت و عبادت و معرفت، چه در میدان کار و تلاش، چه در میدان مبارزه و سیاست، چه در میدان جهاد؛ آن روزى که جهاد مورد احتیاج بود - این‌جور از خودشان اخلاص و شادابى نشان مى‌دهند، امام زمان (سلام‌اللَّه‌علیه) را خرسند و خوشحال مى‌کنند. این‌که مردم در کشور اسلامى - حالا در کشور مسلمانِ ما - تلاش‌شان این است که بر اداره‌ى کشور، بر پیشرفت امور کشور نظارت داشته باشند، تصمیم بگیرند، اقدام کنند، وارد میدان بشوند؛ و میدان را رها نمى‌کنند که دیگران بیایند و براى آنها تصمیم بگیرند؛ اجازه نمى‌دهند که امتداد خواست‌هاى استکبارى و استعمارى در داخل کشور سرنوشت آنها را معین بکند، امام زمان را خوشحال مى‌کنند؛ امام زمان ناظر است و مى‌بیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را براى آذین‌بندى نیمه‌ى شعبان، امام زمان دید؛ حضورِ شما زن و مرد را در میدان‌هاى گوناگون، امام زمان دیده است و مى‌بیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌هاى مختلف، امام زمان مى‌بیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ى مسلمانى و نشانه‌ى عزم راسخ ایمانى در آن هست و از ما سر مى‌زند، خرسند مى‌شود. اگر خداى نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند مى‌کنیم. ببینید، چه عامل بزرگى است. 
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384 
مهدویّت، مبانى فکرى بسیار عمیق و استوارى را مى‌شناسیم. مبادا کسى خیال کند که موضوع مهدویّت، یک مسأله‌ى صرفاً عاطفى است! خیر! مبناى فکرى مهدویّت مبنایى بسیار مستحکم و استوار است. همه‌ى شبهاتى که مخالفین و معاندین این فکر، در اذهان منتشر کرده‌اند، داراى جوابهاى مستحکمى است. منتها مطلبى که من مى‌خواهم عرض کنم، این است که با وجود این‌که بُعد منطقى و فکرى و استدلالى این فکر، بسیار بارز است، درعین‌حال، جنبه‌ى عاطفى و معنوى و ایمانى این عقیده‌ى شیعى هم، جنبه‌ى بسیار مهمّى است. موضوع اعتقاد به مهدى یک جنبه‌ى فردى دارد و آن این است که هر کس باید سعى کند یک رابطه‌ى شخصى میان خود و میان ولى‌اللَّه الاعظم ارواحنافداه، به‌وجود آورد. همه باید میان قلب و روح خود و آن وجود مقدّسى که مظهر اسما و صفات الهى، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى کامل معرفت اللَّه است، ارتباطى به‌وجود آورد. با توجّه، با توسّل، با سخن گفتن، با اظهار ارادت کردن، خود را آماده نگه‌دارد. همه باید خودشان را آماده نگه دارند. هیچ کس نمى‌تواند بگوید که ظهور مهدى علیه‌الصّلاةوالسّلام، در آینده‌ى نزدیکى نیست. ما نمى‌دانیم. شاید در آینده‌ى نزدیکى بود. شاید در زمان حیات ما بود. شاید این توفیق، براى مردم این نسل وجود داشت. مگر مى‌شود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نکردن نفس، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حکومت الهى او رابطه برقرار کرد؟!باید خود را آماده کنیم. هرکس باید احساس کند که وظیفه دارد خود را آماده کند. این آمادگى، معنوى و روحى است. آمادگى ایمانى است. هر کس باید سرمایه‌ى عظیمى از امید و ایمان و نورانیّت در خود ایجاد کند، تا شایسته‌ى این شود که از نزدیکان و خواص آن حضرت، از یاران آن بزرگوار، از همکاران او در حرکت عظیم جهانى‌اش قرار گیرد. اگر از نزدیکان او نشدیم؛ اگر از پیروان او نشدیم، آن‌وقت شقاوتى بالاتر از این نیست. پس، باید خودمان را آماده کنیم. 
بیانات در دیدار میهمانان «کنفرانس جهانى اهل بیت«ع»» در روز «نیمه‌ى شعبان» 08/11/1372

 
... بدانید این ارتباط از طرف شما، به معناى حقیقى کلمه، نه یک جانبه، که ارتباطى دو جانبه است. وقتى که شما زیارت آن بزرگوار را مى‌خوانید؛ با آن بزرگوار مخاطبه مى‌نمایید؛ عرض نیاز مى‌کنید؛ سخن مى‌گویید و محبّت مى‌ورزید و اشک مى‌ریزید؛ حالت توجّه و توسّلى که نسبت به آن ولىّ خدا و عبد صالح پروردگار پیدا مى‌کنید، بدون ارتباط از آن سو امکان ندارد. اگر از آن سو لطف و توجّهى نباشد، از این طرف هم توجّه قلبى و توسّل معنوى پیدا نخواهد شد. وقتى به شما احساس کسالت دست مى‌دهد و مى‌بینید هر کارى مى‌کنید حال توجّه پیدا نمى‌شود، آن وقتى است که از آن طرف، التفاتى نیست. وقتى از آن طرف التفاتى باشد، در شما شور و حالت معنوى و عاطفى به وجود خواهد آمد. پس، ارتباط در آن حالات برجسته‌ى شور و محبّت و احساس، و عواطفى که ملت ما نسبت به آن بزرگوار دارند، ارتباط طرفینى است. بیانات به مناسبت «نیمه‌ى شعبان» 06/10/137 
انتظار از دیدگاه ریاست جمهوری: 
ضرورت نظریه پردازى مجدد وظایف منتظر در دوران غیبت
»...در دوران غیبت پایه تمام فعالیتها و نگاه ما عبارت از انتظار است. به نظرم روى این کم کار کرده ایم. نه اینکه در تعریف انتظار و جمع آورى احوالات امام یا در ثواب انتظار و اهمیت آن کم کار شده است، نه خیر؛ حجم عظیمى از منابع ارزشمند گرد هم آمده است. آن مطلبى که من مى خواهم خدمت شما عرض کنم، این است که اگر ما از زاویه انتظار به برپایى حکومت امام نگاه بکنیم، آن وقت تعلیم و تربیتمان، اقتصادمان، بانکداریمان و نظام اداریمان چیست؟ اقتصادمان چیست؟ مسائل اجتماعیمان چه شکلى مى شود؟ بالاخره ما منتظر هستیم، هر لحظه منتظر هستیم. نمى دانیم چه موقع اتفاق مى افتد. امیدواریم همین الساعه اتفاق بیفتد. ما مرتباً دعا مى کنیم، عجل على الظهورک؛ یعنى هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد. [ما باید ]از منظر وظیفه منتظر مجدداً نظریه پردازى کنیم و نگاه بکنیم؛ من تردید ندارم بسیارى از این مفاهیم، روشها و دستورالعملهایى که ما براى زندگى اجتماعى و اداره کشور صادر مى کنیم عوض مى شود. من فکر مى کنم اگر ما در مقابل این مبانى مادى غربى که همه بنیانهاى اجتماعى را بر پایه آن سوار کرده اند، ساختمانها ساخته اند و همه پدیده ها را تحلیل، توجیه و تفسیر مى کنند و راه حل تعریف مى کنند، به این مبانى انتظار برگردیم، حتماً نوآوریهاى ما براى جهان و جامعه بشرى بسیار پرجاذبه خواهد بود و به سرعت مى توانیم بر فضاى فکرى و فرهنگى جهان غلبه کنیم؛ چرا که این حتماً اتصالى با فطرت و آرزوى انسانها دارد و در حقیقت همه منتظر و دنبال کمال هستند. نقطه کمالى که در این دنیا اتفاق مى افتد جز آن چیزى که ما دنبالش هستیم، نیست...«
[سخنرانى در دیدار با مدیران دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم - 6/7/1384] 
چهار شعار دولت، برگرفته از فر
»...این دولت چهار شعار مطرح کرده است: عدالت گسترى، مهرورزى، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالى جامعه، همه اینها برگرفته از فرهنگ انتظار است. در واقع، ابعاد مختلف یک جامعه منتظر است. اشاره فرمودند، نکته بسیار خوبى بود، ما بالاخره زمانى مى توانیم به نقطه کمال و آرمانهایمان برسیم که هم آرمانى و اسلامى بیندیشیم، هم عمل کنیم و هم قوانین، مناسبات و روشهایمان مبتنى بر آن اصول و آرمانهایمان باشد. بالاخره در این شانزده هفده سال و بلکه بیشتر شاهد بوده اید که همواره یک گفتمان و ادبیاتى بر فضاى عمومى کشور مسلط مى شده است که تمام نظریه پردازیها، تولید اندیشه ها، طراحیها، برنامه ریزیها و حتى اجراى کشور را به شدت تحت تأثیر قرار مى داده است. ادبیات توسعه وقتى که آمد همه چیز را تحت تأثیر قرار داد. به نظر من این چهار محور مى تواند گفتمان اسلامى و گفتمان انتظار را بر همه فضاى کشور غلبه بدهد و این ظرفیت را دارد. اگر واقعاً بیاییم از منظر عدالت به جامعه نگاه بکنیم، مى توانیم تمام نظامات حاکم بر دنیا را زیر سؤال ببریم و راهکارهاى جدید، نو، مؤثر و توانمندى براى حل مشکلات بشر عرضه کنیم. یا در بحث مهرورزى، همه تبلیغى که شما مى کنید اگر یک رابطه عاطفى بین شما و مخاطب شما برقرار نشود، اصلاً انتقالى اتفاق نمى افتد، شک نکنید. شما مى گویید و گوشها از یک طرف مى شنوند و از آن طرف دیگر بیرون مى آید. حداکثر آن این است دانش اضافه مى شود؛ تأثیرى در باورها و رفتارها اتفاق نمى افتد. آن چیزى که مؤثر است یا درست و مؤثر انتقال مى دهد، رابطه عاطفى است. بحث عشق، مهر و محبت را باید ترویج کرد. اصلاً اگر بخواهد در جامعه اسلامى عدالت و احکام اسلامى پیاده بشود، باید جامعه اى باشد که همه نسبت به هم مهربان باشند؛ رحماء بینهم یک اصل است. همچنین خدمت کردن به همدیگر که شما از من بهتر مى دانید که خدمت به بنده خدا معادل چقدر عبادت است. بسیارى از مشکلاتى هم که امروز داریم و بسیارى از مقاومتهایى که در برابر جذب پیام انقلابى مى شود [ناشى از غفلت از این اصل
[سخنرانى در دیدار با مدیران دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - 6/7/1384]
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 2
یونس بن عبدالرحمن روایت کرده که امام رضا علیه السلام فرمودند: حضرت صاحب الامر را این گونه دعا کنید؛« اللهم ادفع عن ولیک و خلیفتک و حجتک علی خلقک ...» 
دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت ، عین یقین و ایمان و تسلیم در مقابل خداوند متعال است. این دعا در واقع ، اظهار این حقیقت است که ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و فراهم آمدن اسباب قیام او تنها در دست خداوند است.
البته دعای ندبه، دعای عهد، دعای فرج و بسیاری از ادعیه ی دیگر، دعا برای حضرت، سلامتی و ظهور اوست. یکی از ادعیه ی معروف برای آن حضرت، دعای « اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و...» است که به خواندن آن سفارش شده است.
دعا برای فرج
دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان یک وظیفه و تکلیف در عصر غیبت، در روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و برخی از امامان بزرگوار علیهم السلام به چنین دعا کردنی امر فرموده اند، بلکه کثرت دعا را از آنان خواسته اند. 
در برخی روایات، دعا برای فرج وسیله ای برای نجات از هلاک به شمار آمده است ، چنان که حضرت امام حسن عسگری علیه السلام می فرماید: به خدا فرزندم مهدی را غیبتی است که در ان هیچ کس از هلاکت نجات نمی یابد، مگر کسی که خدای عزوجل او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد، و او را نسبت به دعا برای تعجیل فرجش توفیق عنایت فرماید.
فواید دعا
کثرت دعا برای فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، حداقل این آثار را دارد؛ 
الف) زدودن غفلت و بی توجهی نسبت به ظهور امام عجل الله تعالی فرجه الشریف. 
ب) دور ماندن از آثار و عواقب این بی توجهی و غفلت.
ج)انس با مسئله ی ظهور و فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف.
د) انس و عادت نسبت به ذکر و یاد خود آن حضرت و برخورداری از آثار و برکات آن.
ه) آمادگی روحی برای درک ظهور. 
و) زیاد شدن علاقه و محبت انسان به مولا و امام زمانش. 
ز) آمادگی برای گام برداشتن عملی در راه بندگی حضرت حق و تقرب به سوی او و ولی اعظم او.
دعای افتتاح
دعایی است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن را به محمد بن عثمان- دومین نائب خاص- تعلیم داده و او منتشر نموده است. در این دعای شریف به ویژگی های حکومت حضرت به عنوان دولت کریمه اشاراتی شده است.
دعای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
در مفاتیح الجنان آمده است؛ کفعمی در مصباح فرموده این دعای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛«اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المصیه و صدق النیه...»
دعای غیبت
امام صادق علیه السلام به زراره فرمود:اگر زمان غیبت را درک کردی ، این دعا را بخوان؛« اللهم عرفنی نفسک لم عرف نبیک اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.»
ویژگی یاران حضرت
1- خدا جویی
2- بصیرت و آگاهی
3- عبادت و بندگی
4- حافظان حدود الهی
5- شجاعت
6- فرمان بری
7- ایثار و مواسات
8- زهد و ساده زیستی
9- نظم وانضباط
ویژگی های بسیجیان منتظر
بسیجیان یعنی با نشاط ترین وبا ایمان ترین مجموعه ای که در مدسه عشق ، سرود آزادی وشرافت سر می دهند وزمینه ساز ظهور امام موعود (عج) هستند ، باید آراسته به ویژ گی های ممتاز منتظران واقعی باشند .
دراین مقاله ، مهمترین ویژگی های بسیجیان منتظر رابر می شماریم :
شناخت کامل ومعرفت شایسته نسبت به وجود پیشوای بزرگ الهی ، امامت عصر وولایت دهر حضرت حجه ابن الحسن (عج) وبه تبع آن شناخت وپیروی از ولی فقیه زمان که در دوران غیبت ، نیابت عامه آن حضرت را به عهده دارد.
« فهم تکلیف» ویژگی بزرگ بسیجیان منتظر است . بسیجیان بر خلاف کسانیکه « رفع تکلیف » را منش خود قرار داده اند وبی تفاوت دست روی دست گذاشته تا امام (عج) ظهور نماید وجهان را از فساد وتباهی برهاند ، با « فهم تکلیف» در عین انتظار امام دادگستر به اصلاح جامعه خویش می پردازند ، تکلیف خویش را بخوبی انجام داده وزمینه ساز ظهور موعود عدالت گستراند .
بسیجیان منتظر همواره از فرهنگ مهدوی ، دیده بانی ، مسیر پایی وپاسداری می کنند . نسبت به آزارها وفشارهای دشمنان ، صبر وبردبار ی را پیشه خود می سازند وبه حمایت از دین خدا می پردازند . که امام باقر (ع) فرمودند :
( اصبرو علی اداء الفرائض وصابرو علی اذیه عدوکم ورابطوا امامکم المهدی النتظر )
« بر انجام واجبات شکیبائی ورزید ، بر گزند دشمنان بردبار باشید واز حریم امام خویش مهدی – که چشم براهش هستید – دیده بانی کنید ».
بسیجیان منتظر، مصادر وعملکرد دشمن را در برخورد با اندیشه مهدوی باز می شناسند وراه مقابله با آن را فراخور حرکت دشمن ، بطور قاطع ، سریع، عملی وعلمی فرا می یابند . حرکتهای مهدی ستیزانه ای همچون :
« باز سازی فرقه های خاموش ، توسعه فرهنگ انتظار مخرب ، القاء آموزه های سست دینی ، بسط خرافات در حوزه مهدویت ، فرقه سازی ، شخصیت پروری ، صوفی پروری ، مرید سازی ، ترویج امور گزافه وسوء استفاده از احساسات مذهبی منتظران »
ودر نهایت از ویژگیهای ممتاز آنان همان است که درروایات آمده است :
« پارسایان شب اند که از هیبت خداوند دربیم اند . شب هنگام نخوابند وزمزمه تلاوت قرآن ومناجاتشان چون صدای زنبوران عسل فضا را پرکند وتا بامداد قامت به عبادت خدا می بندند . وبامدادان سوار مرکب ها شوند » (ودر راه امامشان جهاد نمایند)
تاریخ به روز رسانی:
1396/10/16
تعداد بازدید صفحه:
714
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal
بارگذاری چیدمان اولیه